Instytut Psychodietetyki » Dlaczego wspólne posiłki są ważne? 5 korzyści o których nie możesz zapomnieć.
Nic, co dotyczy psychodietetyki, nie jest nam obce.

Dlaczego wspólne posiłki są ważne? 5 korzyści o których nie możesz zapomnieć.

Życie w biegu coraz częściej zabiera nam czas na spędzenie posiłku przy rodzinnym stole. Wielogodzinna praca, zajęcia w szkole, dodatkowe aktywności lub zakupy odbierają nam możliwość spokojnego celebrowania obiadu czy kolacji. Gdy już uda nam się wspólnie usiąść do posiłku rozprasza nas elektronika wskutek czego, zamiast spędzać czas razem, tak naprawdę spędzamy go osobno. Zapominamy, że wspólne posiłki nie służą jedynie do zaspokojenia głodu, lecz także do spędzenia czasu po prostu razem! Poniżej poznasz 5 korzyści płynących z rodzinnego biesiadowania.

1) Większa akceptacja smaków

Częstym problemem jest brak otwartości dziecka na nowe smaki w kuchni. Ulubioną zupę pomidorową, kotlecik mielony z ziemniakami czy kanapkę z szynką, ciężko zamienić na zupę brokułową, kanapkę z pastą strączkową czy grillowanego fileta z dorsza. Jeśli jest to Twoja historia, mamy dla Ciebie prosty ratunek. Nastaw się na wprowadzanie nowych smaków w kontekście spożywania wspólnych posiłków. Jeśli pokazujesz dziecku, że sam jesz „nowy” produkt, zwiększasz tym jego poczucie bezpieczeństwa w aspekcie jedzenia. Luźna atmosfera i miła rozmowa, sprzyjają kojarzeniu posiłków z pozytywnymi emocjami. To elementy, które w pierwszym etapie otwierają dziecko na chęć spróbowania pokarmu, a w dalszym nawet jego polubienia. Oczywiście warto pozytywne emocje rozbudowywać również o inne elementy jak wspólne gotowanie czy zabawy z jedzeniem. Jednak już samo spożywanie posiłków w miłej i rodzinnej atmosferze potrafi zdziałać cuda. [1] 

2) Nawiązanie i wzmacnianie relacji rodzinnych

Jednym z ważniejszych elementów w polskim domu jest duży, rodzinny stół, bowiem tradycja wspólnych posiłków zakorzeniona jest w nas od wieków. Jedzenie nie jest wyłącznie samym aktem fizjologicznego spożywania pokarmów – jest również czynnością społeczną. Wspólny obiad czy kolacja to moment, w którym obdarzamy się zainteresowaniem, miłością i czasem. To świetna okazja na rozmowę, wysłuchanie, śmiech czy radość ze wspólnie spędzonych chwil. To czas, w którym nawiązujemy lub zacieśniamy więzy rodzinne.

Oczywiście w dobie ciągłego biegu, posiłki są niekiedy jedynym momentem, który spędzamy wspólnie z rodziną, w efekcie tego przy obiedzie czy kolacji, załatwiamy wszystkie „brudy dnia codziennego”. Dopytujemy dziecko „dlaczego dostało dwóję z matmy?”, „czemu pokłóciło się z Zosią?” lub „gdzie było ostatnią godzinę?”. Przy takich rozmowach magia spokojnych i budujących więzi rodzinnych posiłków całkowicie znika. Pamiętaj by nieprzyjemne pytania odłożyć na później, a w trakcie jedzenia koncentrować się na wspólnym czasie i radosnej, pełnej akceptacji rozmowie [2].

3) Zdrowsze wybory żywieniowe dzieci

Badania pokazują, że wyższa częstotliwość spożywania wspólnych posiłków łączona jest z lepszą jakością diety dzieci, lepszymi wyborami żywieniowymi i ogólnie zdrowszą dietą. Nie ma tutaj znaczenia czy jesz z dzieckiem obiad, kolację czy śniadanie, liczy się częstotliwość wspólnych posiłków. Jeśli zastanawiasz się, co jeszcze zrobić by dziecko wybierało mniej napojów gazowanych czy mniej potraw smażonych, to zacznij jadać z nim regularnie! Dzieci uczą się przez modelowanie. Jeśli zaszczepiasz w dziecku prawidłowe zwyczaje żywieniowe a przy wspólnym obiedzie nieobce będą warzywa, kasze czy grillowana ryba, to zwiększysz szansę na zdrowsze wybory żywieniowe Twojego dziecka w przyszłości [3-6]

4) Rozwój języka

Praktyka czyni mistrza, a mówienie i komunikowanie się to czynności, które nabywane są w toku rozwoju i edukacji. Dbanie o aspekt prawidłowej komunikacji u dziecka wpływa na jego zdolności do nauki, a także jego kompetencje społeczne. Uczestnictwo w rozmowach przy wspólnej kolacji lub choćby przysłuchiwanie się takim rozmowom daje dzieciom świetną możliwość rozbudowywania swojego słownictwa, zdobywania wiedzy ogólnej i szczegółowej, a także rozwoju sprawnej komunikacji. Opowiadaj, śmiej się, rozmawiaj i w tak przyjaznym środowisku rozwijaj umiejętności językowe swojego dziecka [7].

5) Prawidłowe BMI

Zdrowe wybory żywieniowe czy zwiększenie aktywności fizycznej to jedne z narzędzi w walce z nadwagą i otyłością. Okazuje się jednak, że regularne spożywanie posiłków w gronie rodzinnym wpływa również na niższe BMI u dzieci! Jeśli masz jeszcze wątpliwości odnośnie sensu rodzinnych obiadów czy kolacji,  to w czasach plagi dziecięcej otyłości, argument ten pozostaje nie do zbicia [8-10]!

Jak włączyć wspólne posiłki w życie codzienne?

  • Wybierz posiłek, który realnie uda się Wam jadać wspólnie. Może to być śniadanie, obiad, czy kolacja. Najlepiej by był to moment, który daje najwięcej przestrzeni na spokojny czas czy rozmowę.
  • Naszym celem jest spożywanie w gronie rodzinnym minimum jednego posiłku dziennie. Jeśli Twoja rodzina nie ma jeszcze takiej tradycji, zacznij od jednego posiłku w tygodniu np. w niedzielę. Stopniowo zwiększaj ilość dni, dochodząc do codziennego zwyczaju wspólnego zasiadania przy stole.
  • Włącz całą rodzinę w kontekst przygotowań do wspólnego posiłku. Dopasowując możliwości do wieku, dzieci mogą umyć warzywa, zastawić stół, wymieszać sos do sałatki, obrać ziemniaki czy ugotować jajka. Podzielcie się zadaniami w kuchni, wspólnie rozłóżcie talerze i sztućce i razem zasiądźcie do stołu.
  • Postaraj się planować dodatkowe aktywności tak, by nie kolidowały z ustalonymi wspólnie posiłkami. Jeśli nie ma innego wyjścia, zjedzcie lunch w drodze na zajęcia np. na trawie w parku czy zatrzymajcie się na chwilę samochodem na wspólny koktajl.
  • Zaplanuj czas na trudniejsze rozmowy poza porą jedzenia. Wspólne posiłki mają największy sens, gdy odbywają się w miłej atmosferze

Wspólne posiłki – podsumowanie korzyści

Ilość korzyści, jakie płyną ze wspólnego spożywania posiłków, jest przeogromna. Rodzinny czas przy stole to nie tylko większa szansa na prawidłowe BMI, większa akceptacja smaków wśród najmłodszych, wzmacnianie więzów rodzinnych, chwila przerwy, poczucie domowego ciepła czy skupienia na rodzinie. Badania łączą także rodzinne posiłki ze zmniejszeniem ryzyka występowania zaburzeń odżywiania, zmniejszeniem stresu dziecka, spadkiem ryzyka zachorowania na depresję, lepszymi wynikami w szkole czy nawet zwiększeniem poczucia ogólnego szczęścia u dzieci. Jak widzisz – korzyści jest mnóstwo. Podziel się z nami, który argument najbardziej przekonał Cię do wdrożenia tradycji wspólnych posiłków w swojej rodzinie [5].

Przypisy:

Bibliografia:

  1. Bąkowska, M.(2017). Za mamusię, za tatusia – sposób na niejadka. Jak kształtować prawidłowe nawyki związane z jedzeniem u dzieci na różnych etapach rozwoju. Warszawa: REA-SJ,
  2. Rawa-Kochanowska, A., Turska, D. (2016) Jedzenie a potrzeby psychiczne jednostki W: M., Skrzypek, T., Kulik (red). Dietetyka praktyczna w ujęciu interdyscyplinarnym, s.73-88, Lublin: KUL,
  3. Fulkerson et al.: Family Home Food Environment and Nutrition-Related Parent and Child Personal and Behavioral Outcomes of the Healthy Home Offerings via the Mealtime Environment (HOME) Plus Program: A Randomized Controlled Trial. J Acad Nutr Diet. 2018;118(2): 240-251.
  4. Dallacker, M., Hertwig, R., Mata, J. (2018) The frequency of family meals and nutritional health in children: a meta-analysis. Obes Rev. 19(5): 638-653.
  5. Lee SY et al. (2014). Eating habits and eating behaviors by family dinner frequency in the lower-grade elementary school students. Nutr Res Pract. 8(6): 679-87.
  6. Zaremba M. (2015) Czynniki warunkujące dietę dzieci w wieku przedszkolnym – próba diagnozy. Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu (praca magisterska),
  7. Snow, CE., Beals, DE.(2006) Mealtime talk that supports literacy development. New Dir Child Adolesc Dev. 111: 51-66.
  8. Horning, ML. et al. (2017). Family dinner frequency interacts with dinnertime context in associations with child and parent BMI outcomes. J Fam Psychol. 31(7): 945-951.
  9. Tabak, I. i in, (2012). Czy spożywanie wspólnych posiłków z rodziną może chronić nastolatki przed otyłością. Developmental Period Medicine, 16 (4): 313-321
  10. Wolnicka, K., Jaczewska-Schuetz, K. (2011). Weight status related to eating behaviors of school aged children in Warsaw. Postępy Nauk Medycznych, (9): 724-731

Autorzy:

Zarejestruj się!

I pobierz darmowe materiały edukacyjne.