Brzmi banalnie? Może powiesz, że to oczywiste, bo przecież na każdych studiach poświęconych tematyce medycznej powtarza się studentom, że pierwszy etap w pracy z pacjentem, to jest zebranie wywiadu… Jakoś więc specjaliści muszą sobie radzić z komunikacją, nawet jeśli nie uczyli się psychologii.
Zgadza się! Większość konsultacji dietetycznych opiera się na zbieraniu informacji i przekazywaniu zaleceń. Może i Ty nie widzisz tu większego problemu, bo przecież posiadasz formularz, który wypełniasz podczas rozmowy z pacjentem i dzięki temu, wiesz, o co pytać, a kiedy przekazujesz zalecenia, to pacjenci najczęściej uprzejmie kiwają głową. Wydaje się więc, że komunikacja z pacjentem nie stanowi dużego wyzwania. Niestety często tak tylko się wydaje. Jeśli przyjrzymy się bliżej temu, jak wyglądają rozmowy z pacjentem, to zrozumiemy, że:
- Uprzejmość nie zawsze jest oznaką dobrej komunikacji i szczerości. Czasem pacjenci przytakują, choć nie wszystko, co specjalista mówi, rozumieją. Boją się zapytać, co może wynikać z barier komunikacyjnych.
- Zbieranie przez specjalistę ustrukturyzowanego wywiadu pozwala zdobyć informacje, które uwzględnione są w planie (np. w formularzu), ale niejednokrotnie prowadzi do pominięcia ich ważnego kontekstu, o którym pacjenci mają potrzebę mówić, jeśli da mu się na to przestrzeń. Na przykład pacjent może chcieć opowiedzieć o ostatnich trudnych sytuacjach, które powodują u niego błędy dietetyczne, ale nie zrobi tego, jeśli specjalista ograniczy wywiad do pytań z formularza. W komunikacji z pacjentem ważna jest więc dbałość o swobodę wypowiedzi. Znalezienie kompromisu między tą swobodą a utrzymaniem struktury spotkania bywa jednak dużym wyzwaniem dla specjalistów i wymaga odpowiednich umiejętności komunikacyjnych.
- Pacjenci opowiadając o sobie zazwyczaj chcą dobrze wypaść, a to prowadzi do tego, że nie zawsze podczas konsultacji są szczerzy. Zbudowanie takiej relacji, w której pacjent bez skrępowania opowiada o swoich błędach i trudnościach, wymaga także odpowiednich umiejętności nawiązywania kontaktu i budowania relacji.