To, jak wygląda pierwsze spotkanie z pacjentem, zależne jest oczywiście od tego, jaki charakter ma wizyta. Inne cele ma konsultacja lekarska, inne konsultacja dietetyczna, a inne psychologiczna. Aby jednak podchodzić holistycznie do problemów pacjenta, już podczas wstępnego wywiadu, powinniśmy skupiać się nie tylko na obszarze, w którym się specjalizujemy. Od początku starajmy się oceniać sytuację pacjenta w sposób interdyscyplinarny.
Jeśli na przykład jesteś dietetykiem, to nie pytaj podczas wywiadu tylko o to, co pacjent je, co lubi jeść i jaki jest jego stan zdrowia. Dopytaj także o cały kontekst odżywiania: jak wygląda jego styl życia, jego dzień, jakie ma zwyczaje, w jakich sytuacjach wcześniej nie radził on sobie z dietą, jak aktualnie ocenia swoje samopoczucie i możliwości wdrożenia zmian w życie, czy ma wsparcie ze strony innych ludzi itp. Ważne żeby wywiad pozwolił Ci zauważyć, kiedy Twój pacjent potrzebuje czegoś więcej niż zaleceń żywieniowych, a także jak dostosować zalecenia do jego potrzeb nie tylko tych zdrowotnych.
Jeśli jesteś psychologiem, zwłaszcza takim, który zajmuje się tematyką zdrowia i odżywiania, to nie zapomnij zainteresować się tym, czy pacjent cierpi na jakieś choroby, czy przyjmuje jakieś leki itp. W wielu przypadkach bowiem problemy z odżywianiem i innymi zachowaniami to efekt zależności o charakterze somatopsychicznym. Oznacza to, że stan somatyczny może decydować o wielu problemach na poziomie psychologicznym. Na przykład nadmierny apetyt i objadanie się mogą być skutkiem niedożywienia, a brak siły na gotowanie zdrowych obiadów i na systematyczne treningi może być efektem problemów hormonalnych, a nie brakiem motywacji. Na nic w takich sytuacjach nie przydadzą się interwencje psychologiczne. Z mojego doświadczenia wynika, że nieuwzględnianie aspektów zdrowotnych przez psychologa czy psychoterapeutę często prowadzi do nieefektywnej, a jednocześnie kosztownej i długotrwałej terapii.
Holistyczna diagnoza to więc podstawa skutecznej pomocy. Oczywiście wymaga ona posiadania odpowiedniej wiedzy, czyli dokształcania się w obszarach wykraczających poza działkę, w którą reprezentuje dany specjalista – bez interdyscyplinarnej wiedzy nie ma bowiem holistycznego podejścia.