Instytut Psychodietetyki » W jaki sposób urozmaicać dietę małych dzieci o warzywa, gdy pojawia się neofobia?
Nic, co dotyczy psychodietetyki, nie jest nam obce.

W jaki sposób urozmaicać dietę małych dzieci o warzywa, gdy pojawia się neofobia?

O budowaniu właściwych nawyków żywieniowych słów kilka

Jeśli Twoje dziecko unika próbowania nowych pokarmów, może to być neofobia żywieniowa, która określana jest jako niechęć do nieznanego pożywienia (Pliner i Hobden, 1992).

Jej źródło ma charakter ewolucyjny i rozwinęła się by nas ochronić przed potencjalnie trującymi pokarmami. Całkiem pomocny mechanizm w świecie, w którym nawet niewielkie zatrucie pokarmowe mogło być dla nas niebezpieczne.  Jednak, jako wszystkożercy żyjący w dużo bezpieczniejszym otoczeniu niż nasi praprzodkowie, powinniśmy dążyć do urozmaicania diety. Wiele badań potwierdza, że wyższy poziom neofobii występuje szczególnie wśród dzieci w młodszym wieku (por. Birch, 1979; Otis, 1984). Jak sobie z tym poradzić i wesprzeć dziecko w odkrywaniu różnorodnych i zdrowych pokarmów w kluczowym etapie rozwijania nawyków żywieniowych?

Naukowcy z Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego opracowują w ramach międzynarodowego projektu EIT Food programy edukacyjne mające na celu promowanie zdrowych nawyków żywieniowych oraz zachęcanie najmłodszych do jedzenia warzyw i owoców.

Badania naukowe wskazują, iż już samo czytanie „warzywnych” książeczek może mieć ogromne znaczenie w całym tym przedsięwzięciu jakim jest zaprzyjaźnianie dziecka z nowymi produktami.

Rodzicu, czytaj i oglądaj nowe warzywa z dzieckiem zanim zaproponujesz ich spróbowanie!

Programy projektu Food School Network przeznaczone są dla dzieci w różnym wieku i otrzymały patronat Ministerstwa Edukacji Narodowej. Sprawdź który program mógłby być dla Twojego dziecka najciekawszy.

,,Krecik i warzywa”

,,Krecik i Warzywa” to program przeznaczony do przeprowadzania zajęć w grupach przedszkolnych. Podstawę jego realizacji stanowi darmowa aplikacja, o tej samej nazwie, dostępna na systemy IOS i Android.

Głównym celem programu jest zwiększenie akceptacji warzyw w diecie dzieci poprzez oswajanie się z nimi.

Dzięki grom i zabawom zawartym w aplikacji dzieci nie tylko zdobywają wiedzę o sezonowych warzywach, ale trenują również wyrażanie i rozpoznawanie emocji oraz umiejętność pracy zespołowej i efektywnego komunikowania się.

„Jak ja jem?”

To program przeznaczony do realizacji edukacji żywieniowej w klasach III-V szkół podstawowych. Jego celem jest poznanie i zmiana nawyków związanych z dietą wśród uczniów.

,,Jak ja jem” składa się z:

  • filmów i plakatów z poradami żywieniowymi oraz informacjami na temat produktów z różnych grup żywności

  • aplikacji internetowej zaprojektowanej do testowania nawyków żywieniowych dzieci oraz ich preferencji żywieniowych przed i po realizacji programu.

  • podręcznika wspomagającego nauczycieli podczas przeprowadzenia programu

  • rekomendacji dla rodzin dotyczących wprowadzania zdrowych nawyków

,,Uważne Jedzenie”

Program został opracowany dla uczniów na trzech poziomach edukacyjnych: przedszkola, klas 4-6 szkół podstawowych oraz klas 1-4 szkół ponadpodstawowych.

Celem ,,Uważnego Jedzenia” jest nauka refleksyjnego podejścia do przygotowywania oraz spożywania posiłków.  

Dzieci oraz młodzież uczą się rozróżniać sygnały płynące z ciała (odczucia głodu i sytości) oraz zwiększają swoją wrażliwość na wrażenia związane z jedzeniem. Sprzyja to bardziej zrównoważonemu odżywianiu się oraz utrzymaniu prawidłowej masy ciała. Dodatkowo, program wspiera podejmowanie działań ograniczających marnowanie produktów spożywczych.

Podstawę realizacji programu ,,Uważne Jedzenie” stanowią scenariusze lekcji, podręcznik, plakaty, film animowany ilustrujący uważne jedzenie oraz prezentacje multimedialne.

„Patrz i Jedz”

Program projektu See & Eat  zakłada, że preferencje żywieniowe dzieci zależą od ich znajomości i upodobań, a badania pokazują, że wizualne zaznajomienie dzieci z jedzeniem przed poznaniem jego smaku (np. poprzez oglądanie książek z obrazkami) zwiększa ich gotowość do spróbowania, polubienia i spożycia nieznanej dotąd żywności.

Książeczki o warzywach dla dzieci w wieku 1,5-4 lat mają na celu pomoc rodzicom we wprowadzeniu warzyw do diety dzięki wspólnemu czytaniu oraz oglądaniu obrazków w aplikacji mobilnej „Nasza Historia”.

Zaciekawił Cię ten temat? Chcesz być na bieżąco? Zapraszamy na Fan Page: Dzieci Lubią Zdrowo Jeść

Ściągnij materiały EIT Food School Network ze strony: http://psych.uw.edu.pl/o-nas/projekty-eit-food/the-eit-food-school-network/programy-edukacji-zywieniowej/

Ściągnij bibliotekę książeczek „Patrz i Jedz” ze strony https://www.seeandeat.org/pl/

Przypisy:

Bibliografia:

Autorzy:

Zarejestruj się!

I pobierz darmowe materiały edukacyjne.