Batony energetyczne dla sportowców i nie tylko

batony energetyczne-Marta

Intensywnie trenujący sportowiec ma bardzo duże potrzeby energetyczne, czasem ilość kcal w ciągu dnia dochodzi do 6000 kcal. Aby zaspokoić tak duże potrzeby wielu sportowców korzysta z różnego rodzaju odżywek, koncentratów, napojów i batonów energetycznych, które są lekkostrawne i charakteryzują się dużą gęstością odżywczą przy małej objętości porcji, co nie rozpycha żołądka i nie obciąża układu trawiennego.

Wbrew pozorom wybór takich specyfików na rynku wcale nie jest szeroki. Ogranicza przede wszystkim wysoka cena, jakość i skład, który nie zawsze odpowiada smakowi lub potrzebom, zwłaszcza jeśli cierpisz na nietolerancje pokarmowe (laktoza, gluten, kazeina, jajka).
Jeśli z różnych przyczyn nie chcesz kupować gotowych produktów możesz sporządzić taki wysokoenergetyczny baton samodzielnie w domu!  Przygotowanie jest łatwe i szybkie, kontrolujesz składniki i wybierasz dodatki.

 

Baton energetyczny pieczony:

Składniki i proporcje:

– 2 szkl. węglowodanów:  płatki owsiane, jęczmienne, wielozbożowe, gryczane, otręby
– 150g masła
– 200g słodkości: miód/dżem/namoczone daktyle, cukier (1 skł. lub ich mieszanina)
– 1 szkl. dodatków (mix): suszone owoce (rodzynki, morele, figi, daktyle, banany, jabłka, żurawina, śliwki, itp.), orzechy i ziarna: laskowe, migdały, nerkowce, włoskie, słonecznik, dynia, sezam, siemię lniane, chia, amarantus, wiórki kokosowe, płatki sojowe.

Można też dodać: kakao, karob (mączka chleba świętojańskiego), cykoria (inulina), kawa inka, mleko w proszku lub serwatka (odżywki dla sportowców), mleko skondensowane, białko sojowe, mąka, otręby, jajka, bułka tarta, herbatniki, sucharki, wafle, przyprawy: cynamon, kardamon, wanilia, imbir.

Sposób przygotowania:

1. rozpuść masło, dodaj cukier/miód, lekko ostudź
2. rozdrobnij wszystkie orzechy i owoce na drobne kawałki (możesz zblendować)
3. rozmieszaj dodatki z płatkami, zalej masłem z cukrem
4. odstaw na kilka minut aż płatki nasiąkną i masa zgęstnieje. Jeśli w masie nie było surowych składników (mąka, jajka) to taką masę już można jeść, np. włożyć między wafle.
5. wyłóż masę na foremkę wyścieloną papierem do pieczenia, dokładnie ugnieć na grubość ok. 1,5cm
6. piecz w piekarniku 170stC przez 15-20 minut.
7. wyjmij, przetnij nożem na batony, ostudź i .. spróbuj!

 

Batony bez pieczenia

Składniki:

– 1 część: orzechy, pestki i ziarna: np. laskowe, migdały, włoskie, nerkowce, słonecznik, sezam, siemię lniane, wiórki kokosowe itp. – można je wcześniej lekko uprażyć na patelni
– 1 część: płatki zbożowe (owsiane, pszenne lub mix, otręby) – można je wcześniej uprażyć na patelni
– 1 część: suszone owoce: figi, daktyle, morele, żurawina, rodzynki, śliwki, skórka z pomarańczy, cytryny – wcześniej przelej wrzątkiem i namocz
– kakao lub karob, kawa inka, cynamon, imbir

Sposób wykonania:

1. do robota kuchennego (blendera) wrzuć wszystkie suche i sypkie składniki, czyli orzechy, ziarna, płatki zbożowe, kakao i zmiel na drobno.
2. dodaj suszone (namoczone) owoce i dalej rozdrabniaj. Powstanie gęsta masa. Im więcej namoczonych owoców tym masa będzie luźniejsza. Z czasem płatki będą wciągały wilgoć i masa zesztywnieje.
3. z masy formuj batony i włóż między wafle, albo kulki, które obtocz np. w wiórkach kokosowych.

 

Batony są bardzo sycące i wciągają dużo wody – pamiętaj aby je popijać większą ilością wody.

 

SMACZNEGO!

NOWA EDYCJA SZKOLEŃ I STAŻU

Ruszyły zapisy na nowe kursy

Badania nietolerancji pokarmowych

Poznaj skład swojego ciała!

Placówki Partnerskie

Pobierz – Książeczka z przepisami

Czy potrzebujesz specjalisty? wypełnij test!

Współpracujemy z:

Chcesz otrzymywać informacje o nadchodzących wydarzeniach?

status

You are not logged in.